Cheval de Rebell

Jag tänkte skriva om min gammla C-ponny Chevall de Rebell.
Hon var född 1986 tror jag det var.
Och hon var 75% fullblod och 25% new forest och welsh.
Vallie vann sm galopp och tävlade MSV hoppning med min moster.

Sommaren 2006 åkte vi och hämtade Vallie hos min mormor för det var min mosters gammla tävlings häst. Jag och min syster Emelie och en till tjej Sofie skulle ha henne tillsammans den sommaren.
När vi fick hem henne hade hon vilat dom 2 senaste åren bara blivit riden några gånger så hon hade inte så
mycket muskler och såg skabbig ut. Men vi började sätta igång henne.
 Och hon var en sån sjukt härlig ponny<3 Men sen när sommaren var slut skulle vi egentligen lämna tillbax henne till mormor men då köpte vi henne istället så det var min och Emelies ponny och Sofie red henne nån gång i veckan också.
Men efter att vi hade köpt henne började hon att bråka, stera, bocka och försökte kasta av en hela tiden. Så jag vart ganska osäker på att rida henne vågade inte göra så mycket.
Men sen började det gå bra för oss och jag började lita mera på henne och vi vågade göra mer saker.
 Men eftersom hon hade gått som galopphäst och tävlat hoppning hela sitt liv så var hon ganska slutkörd och hennes ben orkade inte så hon vart halt nästan hela tiden så på slutet vart det mest lung ridning. 26 mars 2007 var sista gången jag red henne.
 Dagen dagen efter fick hon kolik och jag fick veta det när jag kom hem och hade vart och provridit Tazana som jag och Emelie skulle ha så vi skulle haft två hästar.
När jag kom till stallet var jag ute och gick med Vallie och sånt men hon vart inte bättre. Så vi hade filmkamera i hennes box hela natten och Jennie som äger stallet ställde klockan på natten och kollade till henne varje timme. Men sen dagen efter fick veterinären komma akut och ta bort henne för hon vart så dålig så det rann bajs och sånt ur munnen och näsan på henne.
Sen nästan bara en vecka senare hämtade vi hem Tazana<3



Jag och Vallie på ÄRK 2006<3

Sofie och VallieSofie och Vallie
Jag och Vallie<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0